De öppnar ett konsthus på Kungsgatan

Det var under bröllopsresan på Kuba som fröet såddes. Sara Hardell Flagge och Kalle Hardell började tänka på all konst som omger oss, som finns i marginalen och som inte tar den plats den borde och kunde.
Nu har fröet omvandlats till ett företag, ett konstvarumärke och konsthus. I morgon öppnar den fysiska platsen för Artby i Umeå.
– Vi vill ge plats för mer konst åt folket, säger Sara.


Artbys lokaler ligger i den stora träbyggnaden på Kungsgatan 49 från 1900. I nuläget osar de minimalism med sina vitmålade väggar och ljusa nyslipade trägolv. Där finns inga konstverk ännu. Den första kollektionen lanseras i februari och är hemlig fram tills dess. Men redan nu är en premiärupplaga till salu, som trycks i 1 000 exemplar och köps osedd.
– Vår första upplaga är för de som är modiga, art for dare devils, som vill köpa ett utvalt verk utan att veta vad det är. Det har blivit väl mottaget och några hundra har redan sålts, säger Sara.

Artby3

I morgon, torsdag, öppnar de för allmänheten men arbetet inför öppningen har varit omfattande. Det har tagit paret Sara Hardell Flagge och Kalle Hardell två år att skulptera fram Artby. Under den tiden har de varit i kontakt med ett stort antal konstnärer, de har knutit till sig extern kompetens som exempelvis Swetlana Heger Davis, konstnär som tidigare var rektor vid Konsthögskolan i Umeå, samt Max Liljefors, professor vid avdelningen för konsthistoria och visuella studier på Lunds universitet.
– Vi vill och kommer att arbeta strikt kvalitetsmedvetet i allt vi gör, säger Kalle.
Kärnan i Artby är att tillgängliggöra konst för många människor, förklarar han.
– Vi upplever att konst är väldigt svårt att köpa. Dels att veta vad som är bra konst och inte, ofta behöver man vara initierad, säger han.
Sara berättar att de vill ge plats åt konstnärer, både nya och de som av olika anledningar står vid sidan av etablissemanget.
– Det är en tuff marknad för konstnärer. Svårt att ta sig in och försörja sig och svårt att nå ut internationellt. Vi har inriktat oss mot skandinaviska uppstickare, nykomlingar och de som antingen valt att stå vid sidan eller inte tagit sig in än, säger hon.
Det var på Kuba som idén att skapa ett konstvarumärke uppstod, men konsten har alltid varit en del av bådas liv.
– Både jag och Kalle är väldigt konstintresserade, bland annat uppvuxna med mödrar som målar.
Sara har dessutom disputerat i konstvetenskap med inriktning mot samtidskonst och Kalle har jobbat på Uminova expression där man arbetar med olika kreativa inriktningar.

Nu satsar de båda helhjärtat på Artby. De satsar med eget kapital och gläds över att företaget har fått bra respons från bland annat Nordea och Norrlandsfonden.
– Vi samarbetar med »purpose partners«, som delar vårt syfte och som även kan vilja stötta verksamheten ekonomiskt. På sikt kan vi behöva ta in riskkapital, men vi är i dagsläget helt finansierade av egna lån och investeringar. Vi utgör på så sätt ett oberoende konstvarumärke, vilket gör oss fria och självbestämmande, säger Kalle.
– Det är inte många konstnärer som har ställt frågan om hur satsningen finansieras. Några få har dock undrat, och det har då varit positivt att vi är oberoende och inte har någon bindning till finansiärer med uttalad politisk eller ideologisk laddning. Konstnärerna vill skapa fritt, och vill inte samarbeta med en partner som styrs av externa agendor, som konstnärerna själva kanske inte sympatiserar med. Detta är något som vi alltid måste ta hänsyn till, säger Sara.

Artby2

Vilka själva konstnärerna är fortsätter vara hemligt tills första kollektionen lanseras i februari. Det handlar dock om konstnärer med en tydlig koppling till Skandinavien, där räknar de även med Island.
– Vi väljer ut 12–16 konstnärer per år, säger Sara.
Kalle fyller i att de jobbar med kollektioner, i vilka tre till fyra konstnärer kommer att ingå med tre till fyra verk vardera.
– Det blir otroligt kurerat, vi är mycket selektiva, säger han.
Tänket kring kollektioner är inspirerat av modevärlden och varje kollektion kommer att ha ett konceptuellt tema, utan att motiven därför blir likriktade.
– Den konstnärliga integriteten och friheten rör vi inte, säger Kalle.
– Vi har tittat på modehusen som gjort mode mer tillgängligt. Vi vill sälja konst som man säljer premiummode och kommer att ha upplagor på 250–1 000, och ibland specialupplagor på 25–75. Det gör vi för att synliggöra, låta konstnärerna nå ut brett. Vi riktar oss mot en global marknad, säger Sara.
Att ha basen i Umeå ser de många fördelar med, även om många har rekommenderat att i stället öppna i exempelvis Köpenhamn.
– Vi tycker att det är helt fantastiskt att bygga upp i Umeå, det är vår hemstad och vi är stolta över den. Det är en kulturell och digital stad med goda förutsättningar, säger Kalle.
Även om de ser Umeå som en rolig marknad så utgår de från att den större delen av försäljningen kommer att ske i större städer och i andra länder. De räknar upp länder som USA, Kina, Japan och Tyskland som intressanta marknader.
– Vi kommer att springa så fort vi kan, säger Kalle.
– … med de ben vi har, säger Sara och skrattar.
För att skapa tillgänglighet på större marknader krävs ett omfattade arbete, men de har många som hjälper dem och delar deras syfte.
– Många tycker det är roligt att öppna upp en traditionellt sluten marknad för fler, säger Kalle.
Elisabeth Glaas
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Foto: Sara Almgren