Tidningsgrundaren nöjd med de första fem åren

Mycket har hunnit hända under de fem år Umeå tidning funnits – både med själva tidningen och på marknaden den verkar på.
– Det har varit en kul livserfarenhet, säger Umeå tidnings grundare och styrelseordförande Erik Orring.


Det var efter att han slutat som vd för Västerbottens-Kuriren år 2010 som tankarna på att starta en gratistidning i Umeå började dyka upp hos Erik Orring.
– Jag var 63 år då, men tyckte att det kändes roligt att fortsätta vara med i yrkeslivet. Vi var några som såg ett behov av en gratistidning i Umeå då de prenumererade tidningarna minskade, så vi gjorde en förkalkyl på det som såg bra ut – som det alltid gör, berättar Erik.
Något år senare hade flera nyckelpersoner knutits till det nya gratistidningsprojektet och den 29 november 2012 gavs det första numret av Umeå tidning ut. Ambitionen då var att göra en oberoende tidning för alla Umeåbor.
– Vi skulle hålla en hög kvalité, ha en seriös ton och en form som läsarna känner igen. En riktig tidning, helt enkelt. Den ambitionen tycker jag att vi lyckats med.

Umeå tidnings första fem år har dock inte varit en helt igenom enkel resa, precis som Erik var förberedd på. När planerna började sippra ut beslutade VK-koncernen att ge ut en egen gratistidning, Totalt Umeå, vilket förstås ökade konkurrensen på marknaden. Därför har priserna på annonser, vilket är gratistidningarnas intäktskälla, också gått ner kraftigt.
– Vinnarna på att Umeå har två gratistidningar är läsare och annonsörer, nu finns det många kanaler att läsa och annonsera i. Det är bra för Umeå, även om det inte är så bekväm situation för oss som är på marknaden.

Under åren har Umeå tidning även testat att göra olika satsningar som av olika anledningar sedan lagts ned, som exempelvis ett månadsmagasin och ett annonssamarbete med mediakoncernen Schibsted.
– Det är satsningar vi lärt oss saker av. Jag tycker inte man ska kalla det misslyckanden, man måste vara beredd på att prova saker och visar det sig att det inte fungerar måste man byta inriktning. I dag satsar vi på tidningen och samarbetar med digitala partners.

I Umeå tidnings uppstartskede spekulerades det i hur länge tidningen skulle överleva, särskilt med tanke på att det kom ut ytterligare en gratistidning vid samma tid. Erik Orring tycker att man nu bevisat att tidningen inte är någon dagslända.
– Jag ser inget direkt hot mot oss, vi kommer fortsätta eftersom det finns behov av en riktig gratistdning. Jag ångrar verkligen inte att jag startade det här, det har varit en rolig process.
Anna Bergman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.