Fler än utställarna tjänar på mässan

I veckan omsätts omkring 500 miljoner kronor på Dragonfältet. Mässan väntas också bidra med en ytterligare omsättning på drygt 80 miljoner kronor för övrig handel i Umeå.
– Noliamässan blir viktigare och viktigare för varje år, säger Adria caravans vd Peter Blomqvist.

I lördags startade den 66:e upplagan av Stora Nolia. Trots att förutsättningarna för handeln förändrats mycket sedan den första Noliamässan hölls lockar den i dag 500 utställare och knappt 100 000 besökare.
– Framtiden ser väldigt spännande ut för Stora Nolia. Även om det dyker upp köpcentrum här och var och internethandeln ökar så vill många också mötas här och uppleva mässan. Det är en folkfest, säger Anna Wikman, biträdande projektledare för Stora Nolia.
En av veteranerna i sammanhanget är Henry Sabel som med företaget Diamantvax säljer tillbehör till bilar, båtar och husvagnar.
– Det är över 30 år vi ställt ut här. Nu är jag och frun pensionärer, men vi deltar på tre mässor om året ändå – det blir som ett gift som inte går att sluta med, säger Sabel.
Stora Nolia tillsammans med de två andra mässorna är företagets absolut främsta försäljningstillfällen.
– Eftersom vi varit med så länge säljer produkterna sig självt – folk förväntar sig att vi ska vara här. Men det är också viktigt att visa sig för nya kunder, konstaterar Henry Sabel.

Nolia AB 02

Till årets mässa har utställningsytan för husvagnar och husbilar växt med nästan 20 procent, eller 2 000 kvadratmeter, sedan senaste Stora Nolia hölls i Umeå år 2015.
– Till viss del innebär det större konkurrens, men det innebär nog också att fler kunder kommer hit, så det tar nog ut varandra, säger Patrik Blomqvist, vd för Adria caravans.
För Adria caravans är Noliamässan deras chans att nå kunder i norr.
– Norrlänningarna åker inte till Elmia (husvagnsmässa i Jönköping, reds. anm.), därför kommer vi hit. Det är svårt att veta hur stor del av vår försäljning som sker här, eftersom många norrlänningar bestämmer sig efter mässan. Men eftersom marknaden blir större och större blir Noliamässan viktigare och viktigare för varje år, säger Blomqvist.

Nolia AB 01

Det är inte bara utställarna som kan öka sin omsättning under mässan. Stora Nolia spiller även över på näringsidkare i närheten. År 2013 visade en undersökning som Nolia lät göra att 80 miljoner kronor spenderas i Umeå – utanför mässan. Enligt Erik Säfvenberg, pressansvarig på Nolia, så är den siffran högre i dag med tanke på den utveckling som skett i Umeå när det gäller hotell, restauranger och butiker. Han berättar att vid en rundringning till några av hotellen en vecka innan mässan uppgavs det att beläggningen redan låg på 75 procent.
– Den här tiden på året är det mycket, menar Säfvenberg.
Förutom näringsidkarna så innebär mässan ett tillfälle att dra in pengar för några lokala föreningar. Totalt handlar det om cirka 800 000 kronor som ett antal klubbar arbetar in genom att bland annat bygga upp mässan, stå i garderoben och sköta parkeringar.
Anna Bergman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Elisabeth Glaas
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.