Cykel-Umeå behöver en uppdatering

Med bättre väder så kommer allt fler cyklister ut på vägarna. Umeå beskrivs ofta som en cykelstad, men enligt Owen Laws, från intressegruppen Cykelstaden Umeå, så stämmer det inte riktigt.
– Ser man till hur många som cyklar så är Umeå en cykelstad, men infrastrukturmässigt så är det inte alls så, säger han.


Cykelbanor som slutar tvärt, otydlig skyltning men samtidigt stort hänsynstagande från bilister. Ungefär så vill Owen Laws beskriva hur Umeå är som cykelstad.
– Bara det faktum att det faktiskt inte går att ta sig från Väst på stan till Öst på stan på cykelbana är fascinerande, säger han.
Gruppen Cykelstaden Umeå är Naturskyddsföreningen i Umeås arbetsgrupp för hållbar stadsplanering med tonvikt på cykelfrågor. Och enligt gruppen finns det en hel del att anmärka på när det kommer till cykelinfrastrukturen. Ofta rör det sig om felaktig eller otydlig skyltning som gör det svårt både för bilister och cyklister att faktiskt veta vad som gäller.
– Ett exempel är Nygatan vid Rådhusesplanaden. Om man cyklar mot Öst på stan så har man som cyklist haft företräde hela vägen längs Nygatan, men där Nygatan korsar Rådhusesplanaden så gäller inte företrädet längre men det finns ingen skylt som berättar detta, säger Owen Laws.

Och det finns fler exempel. Vid Stadshusgården så har cyklister företräde där cykelbanan korsar Brogatan och det är bra skyltat för bilister som kommer på Brogatan att de har väjningsplikt för korsande cyklister. Men för de cyklister som kommer på cykelbanan längs med Brogatan så finns ingen information om att de ska lämna företräde för korsande cyklister.
– Jag har påtalat att det finns en stor risk för att det ska hända en olycka här, säger Owen.
Han efterlyser en tydligare infrastruktur när det kommer till cykelbanor och att de ska planeras in i stadsbilden i stället för att placeras ut i efterhand.
– Annars finns det risk att det blir halvdant gjort. Den absolut viktigaste åtgärden är att separera bilister och cyklister. Att skapa skyddade, separerade cykelbanor, som inte delas med gående eller bilar. Umeå har ytterst få separerade cykelleder, och väldigt många gång- och cykelleder. Det har fungerat, men nu börjar de bli alldeles för trånga. Cyklister får kryssa sig fram, till stor irritation och fara för alla.

Ibland pratas det om att det finns en irritation mellan cyklister och bilister. Ofta när det kommer till trafikregler. Varför är det så?
– Jag tror inte att någon av de två grupperna är vare sig sämre eller bättre på att veta vad som gäller i trafiken. Man ska dock komma ihåg att många minderåriga cyklar och att de kanske inte lärt sig alla skyltar och regler. Men om det finns tydlig skyltning och ordentliga cykelbanor så löser man också det här. Jag tror att cyklister kan vara lite anarkistiska i trafiken om det inte är tydligt hur de ska cykla.
Johan Engman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Läs mer: Planerar för fler cykelbanor