Mat som produceras lokalt vinner mark

Att regeringen vill satsa på ökad matproduktion som är hållbar och lönsam – i hela landet – välkomnas lokalt.
– Det vi borde förbättra är hur vi så lättvindigt kan släppa in importkött, säger Patrik Strömdahl, Strömdahla slakteri.


Som Umeå tidning tidigare har berättat har regeringen presenterat ett förslag där det bland annat beskrivs hur matproduktionen ska öka i Sverige, att livsmedelskedjan ska bli mer konkurrenskraftig, sysselsättningen samt lönsamheten ska öka och dessutom ska det ske på ett hållbart sätt. Förra veckan kom handlingsplanen och den innehåller ett 40-tal åtgärder. De innefattar bland annat satsningar på att inrätta ett vetenskapligt råd som stöd för regelgivningen inom djurskyddsområdet, att motverka antibiotikaresistens inom djuruppfödningen, samt att minska matsvinnet i hela livsmedelskedjan.

Patrik Strömdahl startade Strömdahla slakteri utanför Nordmaling för drygt 3,5 år sedan. Anledningen till att han drog igång verksamheten var en kombination av att han som uppvuxen på bondgård och som jägare ville ta reda på köttet på rätt sätt och inte transportera djuren långa sträckor för att slakta dem.
– Det har varit tre hårda startår. Nu börjar det vända. Vi har hittat vår marknad.
Han berättade de gick ut hårt i början och sålde till många Ica-butiker, men upptäckte att lönsamheten blev lidande.
Sedan cirka sex månader säljer Strömdahla i stället till restauranger och kötthandlare, samt till offentlig verksamhet och bara till ett fåtal butiker.
När det gäller livsmedelsstrategin så hoppas han att det ska ske en förändring när det gäller import av kött från länder som har andra regler kring produktionen.
– Skulle folk få reda på sanningen i viss köttproduktion skulle nog många sluta äta det köttet. Jag hoppas att strategin inte är en pappersdrake.

Elin Bäckman, kommunikationschef på Coop Nord, menar att för Coop är livsmedelsstrategin positiv.
– Vi försöker lyfta fram svenska, och i Coop Nord framförallt norrländska, produkter.
Hon berättar att Coop Nord har 125 norrländska leverantörer, allt från små som levererar till enskilda butiker till stora som Norrmejerier och Nyhléns Hugosons. Vilka lokala produkter som tas in styrs dels av kunders efterfrågan, dels trender, men sedan finns det alltid ett visst bassortiment.
Marcus Holmgren, delägare av Ica Kvantum Mariehem, ser en allt större efterfrågan på lokalproducerade produkter bland kunderna och tycker det är positivt på alla sätt att ta in lokalt producerat livsmedel.
– Folk är mer medvetna överlag. Det har hänt mycket på tio år. I dag tänker kunden på allt från vad man stoppar i sig till var det kommer från samt på hur det är producerat.
Elisabeth Glaas
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.