Recension av filmen "Den enda vägen" som har biopremiär i morgon, 7 april.

Bio
Den enda vägen
Regi: Manuel Concha
I rollerna: Daniel Cvetkovic, Mikael Cvetkovic, Miodrag Stojanovic m.fl.
Betygsfglar3

En okänd man promenerar runt den parkerade bilen där bröderna Alex och Michel sitter. Den yngre av dem, Alex, har just berättat att han har ett jobb på gång, ett som dessutom innebär att han får möjlighet att ta truck-körkort. Men framtiden ser inte ljus ut längre än att han hinner få det sagt. Den maskerade mannen utanför bilen plockar upp ett vapen och skjuter.
”Man blir inte skjuten om man inte är kriminell”. Det vad Malmö-bröderna med föräldrar från Serbien får höra efter att Alex hamnat i rullstol med kraftiga nervsmärtor. Polisen misstänker att de är inblandade i något och tiden det tar för dem att inse att det rör sig om en ensam serieskytt är förödande.

Manuel Conchas mörka drama är delvis baserat på Peter Mangs dödsskjutningar som försatte en hel stad i skräck och vi får här följa det fiktiva brödraparets hjärtskärande kamp efter att ha fallit offer.
”Har ni någon privat sjukförsäkring”, frågar läkaren efter att ha förklarat att en nödvändig operation av Alex rygg riskerar att dröja allt för länge för att ha någon effekt. Vårdkön är för lång, systemet är för trögt. För 70 000 kan operationen göras i Köpenhamn, men när de redan misstänkliggjorda bröderna blir bestulna under en husrannsakan mynnar den alltmer hopplösa situationen ut i ett akut moraliskt dilemma. För Michel blir den enda vägen framåt till slut den som stängda dörrar i ett kallt samhälle tvingar honom att gå.

”Den enda vägen” har många styrkor, däribland ett manus som berör och på ett känslosamt sätt diskuterar samhällsproblematik på flera olika nivåer. Starkast är ändå samspelet mellan skådespelarna Daniel Cvetkovic (känd som rapparen Lilleman) och Mikael Cvetkovic, bröder även i verkligheten, där kärleken de har till varandra framstår som en vacker blomma mitt i betongen.
Visst är det lite väl övertydligt och i viss mån förutsägbart, men det är trots allt en innehållsrik och sevärd film med bra driv. Det är också lätt att se hur den skulle kunna fungera som diskussionsunderlag i exempelvis en gymnasieklass.
Sara Lundvall
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.