Känslorna kan komma i vägen för källkritik

Inledare i Umeå tidning vecka 38.


»Bilder är effektiva bärare av budskap. I många fall kan de spela direkt på våra känslor, vilket kan göra oss mindre kritiska till det budskap som förmedlas.« Så står det på Statens medieråds hemsida. Jag håller med.
Bilder äter sig in i både hjärna och hjärta på ett sätt som jag inte alltid reflekterar över. Vissa bilder får mig att känna så mycket att jag både känner mig trasig invärtes och fylld av en beslutsamhet över att jag måste vara med och förändra. Så känner jag när jag ser bilder på barnen i Syrien som journalisten Magda Gad publicerar. Jag kan inte värja mig och börjar gråta.
Bilder kan verkligen vara ett effektivt sätt att sprida viktiga berättelser om sådant som världen måste få veta. Först då kan vi skapa en förändring. Men de kan så klart också användas i smutsiga syften. Att vilseleda för att skrämma, hetsa och förstöra.
Källkritiken riskerar att åka ut genom första bästa fönster om känslor får ta över. Det gäller att ha en ifrågasättande inställning till det mesta. Att ta det ansvaret i både stort och smått.

Jag kommer ihåg en bild som Metros Viralgranskaren skrev om i somras. Den föreställde en bild på interiören av en buss. I en norsk främlingsfientlig grupp tyckte sig betraktarna se en buss fylld med kvinnor iklädda burkor och kommentarer med hätsk klang fyllde flödet. Den bilden skrattade jag lite åt. »Tänk så dumt.« Men den typen av publiceringar får mig att fundera på hur många bilder jag kan ha blivit lurad av.
Mitt källkritiska uppvaknande kom nämligen betydligt senare än mina barns. De går bara på låg- respektive mellanstadiet men har redan en förmåga att fundera över om informationen de nås av är sannolik. Visst har de en begränsad livserfarenhet och rätt snäva referensramar, men det finns en oerhörd förtröstan i den färdighet de redan besitter. Även om de också kommer att känna när de ser en bild, är sannolikheten större att de också funderar på vem avsändaren är och om det finns någon underliggande agenda bakom spridningen av just den bilden.
Elisabeth Glaas
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.